maanantaina, toukokuuta 09, 2011

Miksi maksaisit enemmän?

Mobiilisovelluksia löytyy nykyisin yllättäviltä tahoilta. Käyttötarkoitukseen tehty oma sovellus onkin usein parempi vaihtoehto kuin nettiversion käyttö, joten ne ajavan hyvin asiansa. Ovat siis hyvin käyttökelpoisia ja toimivia.

Joskus kohdalle osuu myös yllättävän ristiriitaisia tapauksia, ihan noin imagomielessä, vai mitä voisi sanoa parivaljakosta Biltema ja Iphone?

Toinen on keskittynyt myymään erittäin edullisia (halpoja) tuotteita autoista työkaluihin, ja toinen on älypuhelinten kalleimman (hienostuneen) pään edustaja. Molemmilla on imagonsa, mutta miten sovittaa nämä yhteen?

"Miksi maksaisit enemmän", laulaa Bilteman mainosartisti. Onko siis varaa ostaa Iphone, kun ensin on asioinut urakalla Biltemassa?

perjantaina, maaliskuuta 25, 2011

Tsunamiaalto



Oheisessa videossa Japanin tuhoisan tsunamiaallon eteneminen animoidussa pallossa. Tämä NOAA-tutkimuslaitoksen Science On a Sphere-pallo on esillä myös Tiedekeskus Heurekassa.

perjantaina, maaliskuuta 18, 2011

Lisävarusteita

Automainoksessa maininta:

"Kuvan autossa muun muassa sarvet ja häntä erikoisvarusteita."


perjantaina, helmikuuta 25, 2011

Värikuva vuodelta 1910


Oheinen värikuva on vuodelta 1910 ja esittää Nilovin luostaria. Venäläinen valokuvaaja Sergei Prokudin-Gorskii kuvasi tämän maiseman mustavalkofilmille kolmeen kertaan: käyttäen punaista, vihreää, sinistä suodatinta. Värillisenä maisemaa voidaan ihailla koko komeudessaan vasta näinä päivinä, sillä kuvausvuonna se ei olisi ollut mahdollista.

maanantaina, elokuuta 16, 2010

Karjalan lunnailla

A-studion ohjelma - Seitsemän karjalaista kuolemansyntiä. YouTube-filmimies Tykylevits evakkojen perässä Karjalan kannaksella - seurasi matkantekoa menetetyillä mailla. Huolenaiheena oli se, miten nuoret kansalaiset pitävät yllä Karjala-perinteitä.

Nuorilla on Karjala hyvin mielissä. Kaksin käsin sitä kannetaan viikonloppuisin kaupasta kämpille. Etten sanoisi pack-kaupalla.

perjantaina, heinäkuuta 30, 2010

Tarpeellinen sysäys

Ensimmäiset lankapuhelut ohjattiin aikoinaan käsivälitteisesti puhelunvälittäjän toimesta. Puhelinjärjestelmät saivat kuitenkin uutta puhtia kun Almon Strowger keksi vuonna 1891 automaattivaihteen. Tämä oivallus vaati pienen sysäyksen ennen keksinnön syntymistä.

Strowger perusti hautaustoimiston vuonna 1886 Kansas Cityyn. Eräänä päivänä hän ihmetteli kun hänen puhelimensa lakkasi soimasta. Tutkittuaan asiaa hän sai selville, että kaikki asiakkaat ohjautuivat toiseen toimistoon. Kilpailija seurusteli puhelinvälittäjän kanssa ja näin tämä ohjasi kaikki hautauspalveluja kyselleet suoraan miesystävälleen. Strowger päätti tämän tapauksen herättäämänä keksiä automaattisen valitsimen.

Keksintö tuli viime hetkillä, sillä puhelinliikenne oli romahtamassa käsivälittäjien suureen tarpeeseen. Mekaanisten automaattivaihteiden aika kuitenkin oli yllättävän pitkä. Viimeiset toimivat kiertovalitsimet ovat raksuttaneet toiminnassa vielä muutama kymmenen vuotta sitten. Melkein sata vuotta.

tiistaina, kesäkuuta 29, 2010

Maksaisitko turhasta?

Maksu-tv:n suosio on jäänyt polkemaan paikoilleen, uutisoi YLE tänään. En ihmettele tätä, sillä tarjonta ei ole sitä mitä kansa haluaa. Nyt myydään isoja paketteja melko "suolaiseen" hintaan ja mukana tulee kylkiäisenä mitä tahansa huttua. Entä mikä on lähetysten laatu?

Näkisin myös että monella on tarve saada haluttu "siivu" tarjonnasta, eli kauppa käy kun kohtuuhintaan on myynnissä kapeampi otos ohjelmaa. Ostat vain sitä mitä haluat katsoa.

Sonera myy nyt laajakaistan kautta UrhoTV total-kanavaa, joka näyttää tulevana kautena lähes kaikki jääkiekon SM-liigaottelut. Voit siis valita mitä ottelua kultakin kanavalta katsot. Tässä ollaan oikeilla linjoilla ja tarjotaan sitä mitä halutaan.

Viime kaudella "oman" joukkueen pelejä näkyi kanavalla vain muutama koko kaudella. Kuka maksaa kuukausimaksua näistä muutamasta pelistä? Tulee kova hinta yksittäiselle ottelulle. Nyt kun näkyy monta ottelua, saa kympillä ohjelmaa kuukaudessa järkevään hintaan. Kunhan maksut pysyvät kohtuullisina, voi tälle konseptille povata hyvää tulevaisuutta. Liika ahneus kun tunnetusti vie asiakkaat?