keskiviikkona, helmikuuta 04, 2009

Matkapuhelin jalustalle

Monen nykyajan matkapuhelimen kamerassa on jo ajastettu laukaisin. Tavallisin käyttötarkoitus viivästykselle on, että kuvaaja ehtii viiveen aikana itsekin joukon jatkoksi ryhmäkuvaan. 

Tämän toiminnon hyödyntäminen edellyttäisi kuitenkin sitä, että puhelimen voisi kiinnittää kuvauksen ajaksi tukevasti telineeseen. Ilman telinettä mikään puhelin ei pystyssä pysy. Telinekiinnitys helpottaisi myös muita tarpeita, jos kameran haluaa kuvauksen ajaksi tukevasti kiinni. Tämä voi olla tarpeen myös videokuvausta käytettäessä.

Erilaisia, pienikoisiakin kameratelineitä löytyy pöytä- tai lattiakäyttöön, mutta puhelimista puuttuu tarvittava jalustakierre. Nyt olisi markkinoita pienikokoiselle sovittimelle, jossa olisi säädettävä puristusleuka puhelinta varten ja saranoitu nivel - tai täysin liikkuva "kuulapää" - jalustaruuviaukolla. 

Vielä en ole kyseistä sovitetta löytänyt. Ostaisin heti. Nyt on ajatuksissa tehdä kyseinen sovite itse liittämällä yhteen kaksi erilaista komponenttia - jalustaruuvi korvakkeella ja pienikokoinen puhelinteline. Tästäkin voi tulla toimiva jos hyvät "palikat" löytyvät, mutta yksinkertaisinta olisi valmis tuote. Etsintä siis jatkuu vielä.

( Edit ) Tuote löytyi lähempää kuin osasi kuvitella - Nokia DT-22. Paketissa on ostettava myös tripodi, mutta sovite on käytettävissä myös erikseen muiden jalustojen kanssa. Videoesittely kertoo lisää.

( Edit ) Ja kävi niinkuin osaisin odottaa. Tarviketta ei valmisteta enää, eikä sitä löydy mistään. Paluu alkuun...

perjantaina, tammikuuta 30, 2009

Oma tuki uupuu

Googlen Chrome-selain sai uuden päivityksen - 1.0.154.46 - ja kun siirtyy Googlen kalenteriin, tulee näytölle kuvan mukainen ilmoitus. Hauska tapaus.

Chromen uusimmassa päivityksessä korjattiin mm. yhteensopivuutta Windows Live-palvelun kanssa. Yksi muutos on, että Windowsin palvelu näkee Chromen Safari-selaimena ja näin tukee sitä.

Liittyykö oheinen ilmoitus näihin muutoksiin?


torstaina, tammikuuta 29, 2009

Mobiilimaailma

Nyt menee hermo.

Miksi ihmisen pitää tavallisen tietotekniikan lisäksi yrittää tehdä asiat mahdollisimman vaikeasti? Mobiilisti.

Tässä tämä nyt sitten kuitenkin on.

Helpottaa jo.

keskiviikkona, tammikuuta 28, 2009

Nurkan takana on parempaa

Etsin erään uudehkon puhelinmallin testejä sekä käyttökokemuksia netistä ja kohtasin taas saman kummallisuuden johon olen törmännyt useasti aikaisemminkin. Ja luultavasti ongelma tulee esiin jatkossakin.

Kun uusi laite tulee myyntiin, on lukuisa joukko innokkaita "testailemassa" ja "kokeilemassa". Netti on pian pullollaan näistä "hiplailuista" poikivia kirjoituksia. Uuden laitteen "pintaliipaisuja" siis löytyy runsain mitoin, mutta todellinen käyttöön perustuva huolellinen testaustieto vähän pidemmällä aikavälillä on kiven alla.

Uusien laitteiden ohjelmistot eivät ole vielä alkuvaiheessa täysin lyönnissä, eikä ensituntuma muutenkaan välttämättä anna koko kuvaa tuotteesta. Ongelma on varmaan myös siinä, että kovin moni ei enää jaksa kiinnostua puoli vuotta "vanhasta" puhelimesta ja sen toiminnasta. Uudet mallit ovat nimittäin jo tulossa ( taas ) aivan lähiaikoina.

Nurkan takana on aina jotain uudempaa ja hienompaa. Nyt ja aina.

tiistaina, tammikuuta 27, 2009

Liput menee ja sähköä kuluu

Tietotekniset järjestelmät ovat aiheuttaneet pään vaivaa Tampereella. Paikallinen sähkölaitos on pitkään askaroinut uuden laskutusjärjestelmänsä kanssa. Ihmiset odottavat laskujaan ja laitoksellekin on aiheutunut omat harminsa ja kulunsa.

Kesällä Ratinassa konsertoivan Bruce Springsteenin lipunmyynti kangerteli Lippupisteen järjestelmien lauettua kesken parhaan ostohuuman. Järjestelmän ilmoituksen mukaan liput loppuivat, vaikka todellisuudessa niitä olikin vielä runsain mitoin. Kaikesta huolimatta konsertti tullaan myymään loppuun - ennemmin tai myöhemmin - onhan "Pomo" suosittu esiintyjä Suomessa.

Nykyaikaiset ja entistä monimutkaisemmat järjestelmät eivät aina tuo kaikkea hyvää. Parantuneet välineet ja menetelmät eivät auta jos niitä käytetään huonosti - kiireellä ja hutiloiden. Entistä suurempaan rooliin vikaantuvien järjestelmien osalta on nousemassa myös huono testaus ja liian nopea käyttöönotto. 

Laajat järjestelmät vaatisivat aikaa testaukseen ennen lopullista asennusta, mutta suuntaus näyttää olevan yhä enemmän menossa siihen, että testit tehdään käyttäjäympäristössä. Näistä toimintatavoista siis maksaa ja nahoissaan kärsii hankkija, sekä tavallinen asiakas - oli sitten sähkönkuluttaja tai lipunostaja.

Tulee jotenkin mieleen vanha sanonta. Artisti maksaa.

maanantaina, tammikuuta 26, 2009

Säästöön vai ei?

Päälle käyvä lama luo kuluttajille ostovimmaa. Älä säästä - osta, osta ja osta. Lehdissä on koko sivun mainoksia kulutuksen puolesta. Ja vain jokin aika sitten meillä oli tyhjiin imetty maapallo jota kaikenlainen kulutus vauhditti entistä kovemmin hautaan.

Vuodessa on menty säästämisestä kulutusjuhliin - äärilaidasta toiseen. Ei ihme, että tavallinen tallaaja on ihmeissään. Parasta onkin unohtaa turha vouhotus ja ottaa käyttöön vanha tuttu keino - maalaisjärki.

keskiviikkona, joulukuuta 10, 2008

Pienellä pilattu?

Kehuja saanut iPod Nano ei tunnu kädessä hyvältä. Miksi nykyajan laitteet ovat kiiltävää ja liukasta pintaa? Käsillä käsiteltävä laite on kuin saippuapala joka luiskahtelee sinne tänne.

Näyttää hienolta ja soi hyvin mutta ei ole hyvä käyttää. Valintapyöräkin pyörähtelee aina kun sormi siihen vähänkin osuu. Äänenvoimakkuus voi hypätä ihan vahingossa tappiin.

Karhentamalla kyljet hiomapaperilla käytettävyyttä saisi ehkä parannettua. Tätä en kuitenkaan päässyt kokeilemaan koska laite oli vain testissä. Omistaja tuskin olisi tähän suostunut. En tosin kysynytkään.

Laatutavara jonka raaka käytettävyys ei yllä pehmeän tasolle. Outoa ettei kukaan muu ole huomannut?